tisdag 091124 - pappa är hemma och en månad till julafton :)

Idag har pappa fått komma hem :) Dock är han sjukskriven och kommer få fortsätta medicinera hemma, men han har i alla fall fått komma hem :D Och det känns skönt både för honom och oss tycker jag. Så inga fler besök på detta stället nu på ett tag får jag hoppas...



Idag är det prick en månad till julafton :D Det gillar vi :) Jag hittade följande lista i någons blogg, Linns tror jag det var, så den snor jag och fyller i mina svar i :)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? Helst inte, men förra året gjorde jag det och hann hem till Kalle Anka så det funkade ju det också :)
Bakar du något till jul? Ja, hur mycket som helst, fråga Sara - jag är huslig ;)
Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin? Med :)
Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt? Allra helst både och, det blir mysigast då.
Knäck eller ischoklad? Knäck!
Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut? I år är den i vitt keramik som är "pyntad" med massor med polkagrisar, och vita ljus (ett tips jag snodde av Emilia ;D)
Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen? Helst med posten, speciellt nu när jag flyttar och allt :)
Vilka färger har du till jul?
Mest vitt, men jag gillar rött och grangrönt och glitter också.
När julpyntar du hemma? Det får väl bli så fort jag kommit i ordning i lägenheten, men jag tycker inte att man ska ta in granen för tidigt..
Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in? Nej..
Vad bara måste hänga/finnas i granen? Inget tror jag.. Men mamma och pappas gran har sett likadan ut i 10 år kanske, och den älskar jag :) Mammas fina guldstjärnor är helt underbara.
Har du ett färgtema i granen? Jag vet inte ens om jag kommer ha någon gran i år, men mamma har alltid bara rött och guld i sin och det är fint! :)
Levande gran eller plastgran? Levande, men plast funkar i typ lägenheter.. :P
Hur ser din julfrukost ut? Försöker äta så lite som möjligt så man kan orka äta mycket sen.. ;D
Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv? Nej inte direkt.. Men jag brukar bada på julafton - i badkaret då ;P Det gör jag inte så ofta så det brukar vara en tradition att göra det på julaftons morgon.
Dricker du köpeglögg eller hemmagjord? Köpt! Har aldrig ens testat att göra egen. Det blir alltid Blossas orginal glögg, den utan sprit. Den är godast tycker jag :)
Finns det någon frukt som är ett måste till jul? Clementiner och apelsiner är jul tycker jag. Och torkade fikon, och nötter..
Vilken är din favoritjulskiva? Oj, det finns så många.. Jag gillar nästan all julmusik.
Vilken är din favoritjullåt? Svårt att bara välja en, men jag gillar Ave Maria och en massa massa andra.
Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste? Pappas kötbullar och rödbetssallad :)
Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet? Inte just jag kanske, men vi brukar göra egen Jansons, egna köttbullar, egen skinka, revbensspjäll och säkert en massa annat.. Räknas det att man själv steker korven och kokar ägg? ;)
Föredrar du vörtbröd med russin eller utan? Med :) Jag älskar russin i alla former. Nästan..
Risgrynsgröt eller ris à la malta? Ris à la malta - det är mycket sötare och därmed godare, som risifrutti ;P
Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet? Nej det har vi aldrig haft tror jag..
Dricker du julmust eller mumma till julbordet? Julmust! :)
Tittar du varje år på Kalles julafton? Ja, det är ju tradition. Men vi brukar alltid komma till mormor tio minuter in i programmet.. Tidsoptimister? Javisst.. ;P
Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton? Älskar tomteverkstaden!
Brukar du titta på Kan du vissla Johanna? Ja lite grann, men sen mitt i brukar vi börja äta..
Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul? Jo det har hänt!
Har ni tomte hemma? Nej inte längre.. Men när vi var små hade vi :)
Köper du julklappar till många? Jag brukar köpa till hur många som helst, och oftast väldigt bra och ganska dyra klappar.. Men i år har jag bestämt att det bara blir dyrt till några stycken, sen mer symboliskt till vissa andra, men det är de fullt medvetna om så jag inte får något för dyrt av dem ;)
Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara barnen? Alla - annars är det ju inget kul ;)
Tycker du att julklapparna ska vara inslagna i affären eller vill du göra det själv? Fråga vem som helst, jag slår in själv! Det är noga med inslagningar tycker jag ;) Det får gärna ta tid och energi, för det är så mysigt.. Men jag rimmar inte, det är för svårt :P
Färgglatt eller enfärgat julklappspapper? Det beror på vad som är i julklappen tycker jag.. I år kör jag mycket på guld och silver - men absolut inte blandat. Det gillar jag inte..
Roligast att få i sin julklapp? Något som man verkligen ville ha, men som man inte hade förväntat sig att få kanske :)
Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? Eftersom listan sitter uppe på mamma och pappas kyl så hoppas jag väl få allt där står, det är saker som jag verkligen behöver till lägenheten.. Men det blir säkerligen för dyrt så det vågar jag inte ens hoppas på :P Jag vet inte vad som skulle vara den ultimata julklappen faktiskt. Kanske någon rolig upplevelse eller något som är riktigt genomtänkt och som det verkligen skriker "Elin" om? :)




Nej det var väl allt, men som sagt, bara en månad kvar till julafton :D På söndag är det 1a advent och då ska jag få hänga upp min nya fina julstjärna och sätta upp adventsljusstakarna i fönstret.. MYS! :)

Ta hand om er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Elin är min fru .. Mer huslig kvinna får man leta efter. Bästa frun man kan ha! Kärlek

2009-12-15 @ 22:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback